MMR doctor given legal aid thousands - Britain - Times Online

Page 1 sur 3

TIMESONLINE PRINT THIS ARTICLE

[=1 CLICK HERE TO PRINT

The Sunday Times December 31, 2006

MMR doctor given legal aid thousands

BRIAN DEER
:nobreak::ANDREW WAKEFIELD, the former surgeon whose

campaign linking the MMR vaccine with autism caused a collapse in
immunisation rates, was paid more than £400,000 by lawyers trying

to prove that the vaccine was unsafe.

The payments, unearthed by The Sunday Times, were part of £3.4m
distributed from the legal aid fund to doctors and scientists who had

been recruited to support a now failed lawsuit against vaccine
manufacturers.

Critics this weekend voiced amazement at the sums, which they said

created a clear conflict of interest and were the “financial engine”

behind a worldwide alarm over the triple measles, mumps and rubella

shot.

“These figures are astonishing,” said Dr Evan Harris, Liberal
Democrat MP for Oxford West and Abingdon.

“This lawsuit was an industry, and an industry peddling what turned

out to be a myth.”

According to the figures, released under the Freedom of Information

Act, Wakefield was paid £435,643 in fees, plus £3,910 expenses.

Wakefield’s work for the lawyers began two years before he

published his now notorious report in The Lancet medical journal in

February 1998, proposing a link between the vaccine and autism.

This suggestion, followed by a campaign led by Wakefield, caused
immunisation rates to slump from 92% to 78.9%, although they have
since partly recovered. In March this year the first British child in 14

years died from measles.

Later The Lancet retracted Wakefield’s claim and apologised after a

Sunday Times investigation showed that his research had been

backed with £55,000 from lawyers, and that the children in the study

used as evidence against the vaccine were also claimants in the
lawsuit.

At the time Wakefield denied any conflict of interest and said that the
money went to his hospital, not to him personally. No disclosure was

made, however, of the vastly greater sums that he was receiving
directly from the lawyers.

The bulk of the amount in the new figures, released by the Legal

CLOSE WINDOW

THE s888 TIMES

The

newspaper
that
speaks.

Listen to
The Timeas
every marning

http://www.timesonline.co.uk/printFriendly/0,,1-523-2524335-523,00.html 31/01/2007



MMR doctor given legal aid thousands - Britain - Times Online Page 2 sur 3

Services Commission (LSC), covers an eight to 10-year period. All
payments had to be approved by the courts.

Those who received money include numerous Wakefield associates,
business partners and employees who had acted as experts in the
case.

Five of his former colleagues at the Royal Free hospital, north
London, under whose aegis The Lancet paper was written, received a
total of £183,000 in fees, according to the LSC.

Wakefield now runs a business in Austin, Texas, two of whose
employees are listed as receiving a total of £112,000 in fees, while a
Florida physician, who appointed the former surgeon as his “director
of research”, was paid £21,600, the figures show.

All have appeared in media reports as apparently confirming
Wakefield's claims.

It is understood that the payments — for writing reports, attending
meetings and in some cases carrying out research — were made at
hourly rates varying between £120 and £200, or £1,000 a day.

“There was a huge conflict of interest,” said Dr John March, an animal
vaccine specialist who was among those recruited. “It bothered me
quite a lot because | thought, well, if I'm getting paid for doing this,
then surely it's in my interest to keep it going as long as possible.”

March, who the LSC allowed almost £90,000 to research an aspect of
Wakefield's theories, broke ranks this weekend to denounce both the
science of the attack and the amount that the case had cost in
lawyers’ and experts’ fees.

“The ironic thing is they were always going on about how, you know,
how we’ve hardly got any money compared with the other side, who
are funded by large pharmaceutical companies. And I'm thinking,
judging by the amounts of money you’re paying out, the other side
must be living like millionaires,” he said.

Also among those named as being paid from the legal aid fund was a
referee for one of Wakefield’s papers, who was allowed £40,000. A
private GP who runs a single vaccines clinic received £6,000, the
LSC says.

Following The Sunday Times investigation, immunisation rates have
risen and the General Medical Council launched an inquiry. This is
due to culminate in a three-month hearing next summer, where
Wakefield faces charges — which he denies — of dishonesty over his
research.

The LSC is also unlikely to escape criticism. Three years ago the
commission, which administers a £2 billion budget to give poor
people access to justice, acknowledged that the attempt to make a
case against MMR with taxpayers’ money was “not effective or
appropriate”.

The total cost for the attack on the vaccine was £14,053,856, plus
Vat.

Following media campaigning, lawyers eventually registered 1,600
claimants in the lawsuit. None received any money.

http://www.timesonline.co.uk/printFriendly/0,,1-523-2524335-523,00.html 31/01/2007



MMR doctor given legal aid thousands - Britain - Times Online Page 3 sur 3

This weekend Earl Howe, a Conservative party health spokesman,
called for a parliamentary inquiry. “It's astonishing,” he said. “This is
crying out for select committee scrutiny.”

Wakefield said in a statement that he had worked on the lawsuit for
nine years, charged at a recommended rate, and gave money to
charity.

“This work involved nights, weekends and much of my holidays, such
that | saw little of my family during this time,” he said. “I believed and
still believe in the just cause of the matter under investigation.”

Document 1 | Document 2

More on MMR by Brian Deer

Copyright 2007 Times Newspapers Ltd.
This service is provided on Times Newspapers' standard Terms and Conditions . Please
read our Privacy Policy . To inquire about a licence to reproduce material from The Times,

visit the Syndication website .

http://www.timesonline.co.uk/printFriendly/0,,1-523-2524335-523,00.html 31/01/2007



