
820 THE LANCET • Vol 363 • March 6, 2004 • www.thelancet.com

STATEMENT

STATEMENT

COMMENTARY

A statement by the editors of The Lancet
On February 18, 2004, serious allegations of research
misconduct concerning an article by Dr Andrew Wakefield
and colleagues published in The Lancet in February, 1998,1

were brought to the attention of senior editorial staff of the
journal.

The allegations are:
(1) That, contrary to a statement in the Lancet paper, ethics
approval for the investigations conducted on the children
reported in the study, some of them highly invasive (eg,
lumbar puncture), had not been given.
(2) That the study reported in The Lancet was completed
under the cover of ethics approval for an entirely different study
of 25 children with “A new paediatric syndrome: enteritis and
disintegrative disorder following measles/rubella vaccination”.
(3) That, contrary to the statement in the Lancet paper that
children were “consecutively referred to the department of
paediatric gastroenterology” at the Royal Free Hospital and
School of Medicine, children were invited to participate in
the study by Dr Andrew Wakefield and Professor John
Walker-Smith, thus biasing the selection of children in favour
of families reporting an association between their child’s
illness and the MMR vaccine.
(4) That the children who were reported in the Lancet study
were also part of a Legal Aid Board funded pilot project, led by
Dr Wakefield—a pilot project with the aim of investigating the
grounds for pursuing a multi-party legal action on behalf of
parents of allegedly vaccine-damaged children, the existence of
which was not disclosed to the editors of The Lancet.
(5) That the results eventually reported in the 1998 Lancet
paper were passed to lawyers and used to justify the multi-
party legal action prior to publication, a fact that was not
disclosed to the editors of The Lancet.
(6) That Dr Wakefield received £55 000 from the Legal Aid
Board to conduct this pilot project and that, since there was a
substantial overlap of children in both the Legal Aid Board
funded pilot project and the Lancet paper, this was a financial
conflict of interest that should have been declared to the
editors and was not.2

The editors of The Lancet have seen and reviewed the
documentary evidence available in support of these
allegations. In acting on this information we have followed
the guidelines on dealing with alleged misconduct as set out
by the UK Committee on Publication Ethics, on which
representatives of The Lancet sit.3 We have presented this
evidence to the senior authors of the 1998 Lancet paper
(Dr Wakefield, Professor John Walker-Smith, Dr Peter
Harvey, and Dr Simon Murch) in order to seek their
responses. Dr Richard Horton, Editor of The Lancet, has also
shared this information with Professor Humphrey Hodgson,
vice-Dean and campus director of the Royal Free and
University College Medical School, London, the institution
at which the original work took place. 

With this notice are accompanying statements from
Dr Murch, Professor Walker-Smith, and Dr Wakefield,
answering the allegations of research and publication
misconduct, together with a statement from the Royal Free
and University College Medical School.

Given these four statements, together with an evaluation of
the available documents, we consider that:

Allegation 1
The evidence we have seen indicates that ethics committee
approval was given for data collection from clinically
indicated investigations in the children with an initially
undiagnosed illness and who were described in the 1998
Lancet paper. This illness was at first believed to be enteritis
combined with a disintegrative disorder. Subsequent
detailed clinical investigations eventually showed this
condition to be the syndrome finally reported in The Lancet.
This course of events was not described in full in the Lancet
paper, although the similarity of the behavioural changes
with those of a disintegrative psychosis (Heller’s disease)
were commented on in the discussion section of the 1998
Lancet paper. In summary, the evidence does not support
this allegation.

Allegation 2
As described under Allegation 1, detailed clinically
appropriate investigations led to a re-evaluation of the initial
diagnosis of these children, as set out in protocol 172-96. 
The evidence we have seen indicates that there was no
attempt by investigators to conduct the study of children
reported in The Lancet in 1998 under cover of an entirely
different investigation. In sum, the evidence does not support
this allegation.

Allegation 3
Professor Walker-Smith notes that although the referral
pattern was unusual—direct contact by patients with
Dr Wakefield leading to referral to the Royal Free—the
children were indeed consecutively referred. He reports that
to the best of his recollection he did not invite any children to
participate in the study. Thus, as far as the facts can be
ascertained by a review of the case notes and from memory,
children reported in the 1998 Lancet paper were
consecutively referred to the Royal Free and were not
deliberately sought by the authors for inclusion in their study
based on parents’ beliefs about an association between their
child’s illness and the MMR vaccine.

Allegations 4–6
Dr Wakefield had two roles in this work. First, he was the
lead investigator of a Royal Free study into the nature of a
new syndrome with bowel and psychiatric symptoms.
Second, he was commissioned through a lawyer to undertake
virological investigations as part of a study funded by the
Legal Aid Board. At the time of submission and eventual
publication of his 1998 Lancet paper, this second study had
not been disclosed to the editors of The Lancet and his co-
authors. We judge that it should have been so disclosed,
irrespective of the number of children overlapping between
the pilot project funded by the Legal Aid Board and the
Lancet paper. Such a disclosure would have provided
important information to editors and peer reviewers about
the context in which this work was taking place—a context
that would have been vital in making a final decision about
publication. We believe that our conflict of interest guidelines
at the time should have triggered such a disclosure, including
the fact that a significant minority of the children described in

For personal use. Only reproduce with permission from The Lancet.



THE LANCET • Vol 363 • March 6, 2004 • www.thelancet.com 821

STATEMENT

the Lancet paper were also part of the Legal Aid Board
funded pilot project. These guidelines stated that: “The
conflict of interest test is a simple one. Is there anything . . .
that would embarrass you if it were to emerge after
publication and you had not declared it?”

The difficulty of adopting a dual role as a clinical
investigator and as a participant in an evaluation on behalf of
the Legal Aid Board is revealed in Dr Wakefield’s response to
Allegation 5. Although it may be correct that “this [Lancet]
publication . . . added nothing further to the issue of
causation than that that was already well known to the
lawyers”, the perception of a potential conflict of interest
remains. Editors and reviewers should have had an
opportunity to take his dual role into consideration when
assessing this paper for publication.

Finally, although the Legal Aid Board funding referred to a
different aspect of Dr Wakefield’s work from that reported 
in The Lancet, the perception of a conflict of interest
nevertheless remains. This funding source should, we judge,
have been disclosed to the editors of the journal.

Summary
The first three allegations of alleged research misconduct
have been answered by clarifications provided by the senior
authors of this work. The wording in the published paper
regarding Ethical Practice Committee approval and patient
referral was accurate, yet at the same time summarised
obviously lengthy and complex institutional and clinical
review and referral procedures. In the light of the public
controversy surrounding this work and the allegations made
to us, one could argue that more explanation could and
should have been provided in the original paper. Although,
with hindsight, this seems a reasonable criticism, all research
papers published by all journals are inevitably concise
accounts of often complicated research protocols. We do not
judge that there was any intention to conceal information or
deceive editors, reviewers, or readers about the ethical
justification for this work and the nature of patient referral.
We are pleased to have had the opportunity to clarify the
scientific record over the matters raised by these serious
allegations.

We regret that aspects of funding for parallel and related
work and the existence of ongoing litigation that had been
known during clinical evaluation of the children reported in
the 1998 Lancet paper were not disclosed to editors. We also
regret that the overlap between children in the Lancet paper
and in the Legal Aid Board funded pilot project was not
revealed to us. We judge that all this information would have
been material to our decision-making about the paper’s
suitability, credibility, and validity for publication.

In considering what sanctions The Lancet should apply, the
COPE guidelines3 give eight options in a ranked order of
severity. Given the public-health importance of MMR
vaccination, together with the public interest in this issue, we
have decided to pursue a course of full disclosure and
transparency concerning these allegations, the authors’
responses, the institution’s judgment, and our evaluation.

Richard Horton
Editor, The Lancet, 32 Jamestown Road, London NW1 7BY, UK
(e-mail: richard.horton@lancet.com)

1 Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A, et al. Ileal-lymphoid-nodular
hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder
in children. Lancet 1998; 351: 637–41.

2 In 1998, The Lancet required that: “The Editor needs to be 
informed [of any conflicts of interest] and will discuss with you [the
authors] whether or not disclosure in the journal is necessary. All
sources of funding must be disclosed, as an acknowledgment in the
text.”

3 See http://www.publicationethics.org.uk/cope1999/gpp/dealing.phtml.

A statement by Dr Simon Murch

These allegations concerning our 1998 study are extremely
serious, and clearly require immediate clarification.
I welcome the opportunity to do so. My comment relates to
the alleged lack of Ethical Practices Committee approval.
I refute the allegation absolutely on the basis of extensive
documentary evidence.

The protocol for the 1998 Lancet paper was submitted on
September 16, 1996, to what was then termed the Ethical
Practices Sub-Committee. It was entitled “A new paediatric
syndrome: enteritis and disintegrative disorder following
measles/rubella vaccine”. It was signed by Andrew Wakefield
as lead investigator. Named consultants were John Walker-
Smith and myself, with signed collaborators Peter Harvey, for
the department of neurology, and Mark Berelowitz, for the
department of child psychiatry. The application was initiated
due to findings at colonoscopy of two children with
behavioural disorders, which would now be classified within
the autistic spectrum, and a history of chronic gastrointestinal
symptoms, and recognition of a broadly similar clinical
history among other referred patients. Specifically, for several
years previously we had looked after an autistic child with
severe ulcerative colitis who eventually required colectomy
(not included in the study), and the second child
colonoscoped (on September 2, 1996) had ileitis of sufficient
extent that a diagnosis of probable Crohn’s disease was made.
Following this diagnosis, the child had been entered in good
faith by our inflammatory bowel diseases fellow into an
ongoing (ethically approved) study of polymeric enteral
nutrition. He had already made remarkable symptomatic
improvement, including apparent cognitive advance. We,
thus, appeared to be dealing with a condition of significant
severity, and had seen clinical improvement unprecedented
in this child’s history. News of this improvement was rapidly
disseminated among parents of autistic children, which I
believe led to many further referrals. This child was included
in the study, with additional investigations performed after
ethics approval was obtained.

The title of this submitted application is a point of
contention, and should be clarified. Having taken initial
advice from our psychiatric colleagues on the basis of referral
letters, it was considered that these children demonstrated a
form of autism called disintegrative disorder (Heller’s
disease). After full psychiatric assessment of each child seen,
it was later concluded that the more accurate description for
the submitted paper should be pervasive developmental
disorder. Our working title for these cases had, however,
remained disintegrative disorder, while some parents referred
to their child as autistic, and others did not. The whole area
of nomenclature in autistic spectrum disorders was notably
difficult at that stage. As we saw more patients, we moved
towards a more inclusive label of autism, which was used in
subsequent correspondence after February, 1998, to the
Ethical Practices Committee. Measles and rubella were
singled out in the application since these conditions, but not
mumps, had been linked to autism in previous isolated
reports.

This application (172-96) was for permission for in-depth
analysis of 25 patients, referred either by general practitioners
or the vitamin B12 unit at the Chelsea and Westminster
Hospital, who had been studying B12 absorption in children
with regressive neurological disorders. The selection criteria
explicit in this application were the presence of disintegrative
disorder, symptoms and signs suggestive of gastrointestinal
disease, and parental request for investigation. All patients
reported met these criteria. The consultant paediatricians
responsible for the children’s care decided on the
investigations, although advice was taken from colleagues at

For personal use. Only reproduce with permission from The Lancet.


	A statement by the editors of The Lancet
	Allegation 1
	Allegation 2
	Allegation 3
	Allegations 4 –6
	Summary
	References


