25574 gratis raadpleegbare artikelen
We zijn vandaag 12-03-2010
 
 
Nederlands
 
     


ABONNEES
 Waarom een gratis abonnement ?
 Wachtwoord vergeten ?
 Abonnement
DESTINATION SANTE
 Wie zijn we
 Wetenschappelijke Raad
 Onze bronnen
 DS Entreprises
 Contact op met ons
ONS NETWERK
 Schrijvende pers
 Radio
 Internet
DIENSTEN
 Pdf-bibliotheek
 Flux RSS
--------------------------------------------
 Nuttige links
 Uw commentaar

Actief lid van de "Fédération française des Agences de Presse" (Franse Federatie van Persagentschappen)
 
Wij voldoen aan de HONcode, die staat voor betrouwbare informatie over gezondheid:
Controleer hier.
Add to Google
 
Add to Yahoo
 
Add to Netvibes
 
 
Web site
created by NetStudio.fr

Info van de dag

Opgelet voor aanhoudende migraine tijdens de zwangerschap
[11 mei 2007- 06:54]

Amerikaanse onderzoekers waarschuwen vrouwen voor de cardiovasculaire risico’s van "aanhoudende migraine" tijdens de zwangerschap. Een vaststelling die gebaseerd is op een grootschalige studie bij 17 miljoen vrouwen.

Dr. Cheryl Bushnell en haar team van de Universiteit van Durham in Noord-Carolina volgden in het bijzonder 34.000 van die vrouwen, allemaal migrainepatiëntes. Resultaat: bij de vrouwen die behandeld werden voor migraine, lag het risico op een cerebrovasculair accident (CVA, beroerte) of een hartziekte respectievelijk 19 keer en 5 keer hoger dan bij de vrouwen die geen migraine hadden.

Volgens de auteur "zou er een verband bestaan tussen migraineaanvallen en pre-eclampsie". Ter herinnering: pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) vertegenwoordigt 10 % van de totale moedersterfte. Ze gaat gepaard met een sterk verhoogde bloeddruk en de aanwezigheid van eiwitten in de urine, en leidt meestal tot eclampsie, die soms dodelijke stuipen veroorzaakt.

Bushnell stelde ook vast dat "zwangere vrouwen van 35 jaar of ouder een hoger migrainerisico lopen". Toekomstige moeders moeten hoe dan ook "speciaal gevolgd worden, en alle risicofactoren voor hart- en vaatziekten: hoge bloeddruk, te hoge cholesterol, diabetes, …. moeten regelmatig gecontroleerd worden".

Waakzaamheid is dus geboden, al zegt Cheryl Bushnell er niet expliciet bij of het de migraine zelf is die het cardiovasculaire risico doet stijgen dan wel de behandeling ervan. Temeer omdat het verband tussen migraine en CVA’s al is aangetoond. En niet alleen bij zwangere vrouwen.

 
 
 
Deze nieuwsflits
afdrukken
Omzetten
in PDF
Deze nieuwsflits
versturen
Overdracht
van copyright

Ons laatste dossier

Chocolade in al zijn vormen

Chocolade is een genotsproduct en wordt vaak geassocieerd met zondigen. Er is dan ook al heel veel over geschreven, vooral dan over de effecten op de gezondheid. Maar de voorbije 30 jaar is de kennis over chocolade grondig veranderd, wat maakt dat we ons voortaan iets minder schuldig mogen voelen! Buiten de periodes van de feesten zoals Kerstmis en Pasen ligt het gemiddelde verbruik van chocolade bij de volwassenen rond 25 gram per dag. Uit een Franse enquête blijkt ook dat kinderen die geen chocolade eten een hogere Body Mass Index hebben dan kinderen die er wel eten! Mensen met overgewicht blijken ook niet meer chocolade te eten dan de (...)

[11 december 2006 - 10:01] - [Het vervolg lezen]

Onze laatste nieuwsflitsen

Te dicht bij drukke wegen wonen: slecht voor de longen?

[10 mei 2007 - 03:53]
[Het vervolg lezen]

Multiple sclerose: vooral bij vrouwen

[9 mei 2007 - 05:50]
[Het vervolg lezen]

Opgelet: salmonella op het pantser…

[8 mei 2007 - 10:48]
[Het vervolg lezen]

Enkele tomaten om het hoofd niet te verliezen…

[7 mei 2007 - 10:47]
[Het vervolg lezen]